دروازه های جهنم کی باز می شود؟

دروازه‌های دوزخ:

ـ قرآن کریم می‌فرماید:

«وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمَوْعِدُهُمْ أَجْمَعِینَ$ لَهَا سَبْعَةُ أَبْوَابٍ لِکُلِّ بَابٍ مِنْهُمْ جُزْءٌ مَقْسُومٌ » ؛ جهنّم، میعادگاه همه‌ی آن‌هاست و آن را هفت در است و برای هر دری، گروهی از آنان معین شده‌اند.[1]

 
درکات جهنّم:

ـ امام باقر (علیه السّلام) در ذیل آیه‌ی فوق می‌فرمایند:

خداوند متعال برای دوزخ ، هفت دَرَک (زیر طبقه) قرار داده است:

1ـ جحیم) بالاترین درک می‌باشد. اهل آن بر فراز سنگی می‌ایستند و مغز سرشان به جوش می‌آید، همچنان که دیگ به جوش می‌آید.
هاویه، گروهی در آن‌جا دست به دعا برمی‌دارند و می‌گویند:ای ملکا! به فریادمان برس! به آن‌ها ظرف‌هایی آتشین که پر از زردابه و چرکی است مثل مس گداخته، داده می‌شود

ـ قرآن کریم می‌فرماید:

وَالَّذِینَ کَفَرُوا وَ کَذَّبوُا بِأَیاتِنَا أُوُلَئِکَ أَصْحَابُ الْجَحِیمِ

کسانی که کافر شدند و آیات الهی را تکذیب کردند، اصحاب جهنّم هستند.[2]

2ـ لظی) پوست سر را می‌کنند!

کسی که در دنیا به حق پشت کرد و فرمانبری خدا را نکرد و همچنین کسی که مال دنیا را جمع می‌کرد و می‌اندوخت.

کَلاّ إِنَّهَا لَظَی نَزَّاعَةً لِلشَّوَی

آتش بر او شعله ور است تا سر و صورت و اندامش بسوزد.[3]

ـ منصور بن عمّار می‌گوید:

روزی وارد مسجدشدم و جوانی را با خضوع و گریان در نماز، دیدم. با خود گفتم: از این جوان بوی آشنایی می‌آید. توقّف کردم تا سلام نماز را داد.
جهنم

گفتم: ای جوان! می‌دانی در جهنّم وادی و بیابانی است به نام لظی، که اگر مجرمان هرچه دارند فدیه دهند تا آزاد شوند، آزاد نمی‌شوند و آتش بر تمام بدن و صورت آن‌هاست. جوان نعره‌ای زد و بی‌هوش شد و جان به جان آفرین تسلیم کرد.[4]

3ـ سقر) سوزاننده‌ی پوست و 19 فرشته بر آن‌جا گمارده شده‌اند. در آن‌جا هیچ چیز باقی نمی‌ماند.

4ـ حطمه) شعله‌هایی به اندازه‌ی کاخی عظیم دارد.

5 ـ هاویه) گروهی در آن‌جا دست به دعا برمی‌دارند و می‌گویند:ای ملکا! به فریادمان برس! به آن‌ها ظرف‌هایی آتشین که پر از زردابه و چرکی است مثل مس گداخته، داده می‌شود.

6 ـ سعیر[5]) که در آن سیصد سرا پرده از آتش است.

ـ قرآن کریم ‌می‌فرماید:

 إِنَّا أَعْتَدْنَا لِلْکَافِرینَ سَلاَسِلَاْ وَ أَغْلاَلاً وَ سَعیراً

ما برای کافران غل و زنجیرها و آتش سوزان مهیا کرده‌ایم.[6]

7ـ فلق) چاهی است در جهنّم که چون دهان باز کند، آتشی دردآور زبانه می‌کشد که دردآورترین آتش است.[7]

زمان باز شدن درهای جهنّم:

درب‌های جهنّم قبل از وارد شدن کفّار بسته است و وقتی که مجرمان می‌رسند، درها باز می‌شوند.[8]

ـ خداوند متعال در سوره‌ی مبارکه‌ی زمر، می‌فرماید:

 وَ سِیقَ الَّذینَ کَفَروا اِلی جَهَنَّمَ زُمَراً حَتَّی اِذا جَآءُوها فُتِحَتْ اَبْوابُها وَ قَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَآ اََلَمْ یأتِکُمْ رُسُلٌ مِنکُمْ  یتْلُونَ عَلَیکُمْ ءَایاتِ رَبِّکُمْ وَ ینذِرُونَکُمْ لِقآءَ یوْمِکُمْ هَذَا قَالوُا بَلی وَلکِنْ حَقَّتْ کَلِمَةُ الْعَذابِ عَلَی الْکافِرینَ

آن روز کفّار و مجرمان گروه گروه به سوی جهنّم رانده می‌شوند تا همه به دوزخ می‌رسند. آن گاه درب‌های دوزخ گشوده می‌شوند و مأموران از روی ملامت می‌گویند: مگر پیامبرانتان به شما نگفتند آیات پروردگارتان را و شما را از این روز برحذر نداشتند؟!
جهنّم هفت در دارد که طبقه طبقه می باشد. در این حال حضرت یکی از دستهای خود را بر روی دست دیگر خود گذاردند و فرمودند: این طور. و خداوند هر یک از بهشت ها را در عرض یکدیگر قرار داده است، ولیکن دوزخ را به طبقاتی، و هر طبقه را بالای طبقه دیگر قرار داده است

می‌گویند: آری! ولی ما اطاعت نکرده و الان فرمان عذاب الهی بر کافران مسلّم شده است.[9]

ـ در حدیث به نقل از پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) آمده است که در شب معراج به مالک درب‌های جهنّم فرمودند:

آن را باز کند، وقتی یک درب را باز کرد، شعله‌ای زبانه کشید که حال پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) تغییر کرد.

به جبرئیل دستور داده شد: تا به مالک دوزخ بگوید: درب را ببندد. او هم طبق دستور درب را بست.

(این درب تنها یک بار به خواست پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) باز شده و تا روز قیامت (لحظه‌ی ورود کفّار)، بسته است.

از أمیرالمؤمنین علیه السّلام روایت شده است که فرمود: جهنّم هفت در دارد که طبقه طبقه می باشد. در این حال حضرت یکی از دستهای خود را بر روی دست دیگر خود گذاردند و فرمودند: این طور.

و خداوند هر یک از بهشت ها را در عرض یکدیگر قرار داده است، ولیکن دوزخ را به طبقاتی، و هر طبقه را بالای طبقه دیگر قرار داده است. پائین ترین طبقه آن جَهنَّم است، و بالای آن لَظَی (لَظی معرفه است و به معنای جهنّم است، و چون دارای عَلمیّت و تأنیث است، به همین دلیل غیر منصرف است. امّا اللَظَی، هم مصدر است و هم به معنای نفس آتش و یا شعله آن است) و بالای آن حُطَمَه، و بالای آن سَقَر، و بالای آن جَحِیم، و بالای آن سَعِیر، و بالای آن هَاوِیَه است.(«مجمع البیان» طبع صیدا، مجلّد 3، ص 338).

و در «تفسیر علیّ بن ابراهیم» در تفسیر این آیه شریفه گفته است که: از هر دری اهل یک ملّت و مذهبی وارد می شوند. و برای بهشت هشت در است ... و چنین به من رسیده است ـ و خدا داناتر است.

 

پی نوشت ها :

1ـ سوره‌ی مبارکه‌ی حجر، آیات شریفه‌ی 43 و44.

2ـ سوره‌ی مبارکه‌ی مائده، آیه‌ی شریفه‌ی 86.

3ـ سوره‌ی مبارکه‌ی معارج، آیات شریفه‌ی 15و16.

4ـ خزینة الجواهر، ص508.

5- سعیر در لغت: آتش روشن، زبانه‌ی آتش

6ـ سوره‌ی مبارکه‌ی انسان، آیه‌ی شریفه‌ی 4.

7- میزان الحکمه، ج2، ص889

8ـ میزان الحکمه، ج2، ص889 و بحارالانوار، ج8، ص224.

9ـ سوره‌ی مبارکه‌ی زمر، آیه‌ی شریفه‌ی 71



منابع :

پایگاه اطلاع رسانی حجت السلام حاتم پوری کرمانی

وبلاگ پیام آور انتظار

سایت جواب

/ 0 نظر / 21 بازدید