شیطان در عهد عتی

شیطان در عهد عتیق

 

دشمنان دیری شهریاری خداوندکه در روایات عهد عتیق از آنان به عنوان دشمنان سیاسی عبرانیان یاد شده است در همه جا نشانه های آشکاری از ستیز آب های سرکش یا هیولاهای دریا با آفریدگار نظم را در خود دارند و این ماجرایی است که پیشینه آن در مراسم آیینی سال نو بین النهرین و کنعان یاد شد . با گذشت زمان نیروهای مخالف فرمانروایی شهریاری آسمان به شیطان واگذار می گردد . در روایت های شیطان دشمن خدا و تلاش او درراسته خنثی کردن خواسته های نیک خداوند قرار دارد . در عهد جدید شیطان همانا ( ابلیس ) بهشت گم شده جان میلتون و دوزخ دانته و  ( تراژدی فاوست  اثر گوته ) – بعلزبوب کنعان و خدایی که در هزل ادبی کتاب مقدس  نام او را ( بعلزبول  =  خدای مگس ها ) خوانده اند . و شیطان در نقش فرشته رانده شده از آسمانها همانا لوسیفر به معنی ستاره صبح  و ستاره رخشانی است که در اشعیاء نبی از وی به عنوان ( دختر صبح ) یاد می شود و از اوج بلند آسمان به جهان زیرین افکنده شده  : " چگونه از آسمانها افتاده ای که امت ها را ذلیل ساختی ؟ چگونه به زمین افکنده شدی ای دختر صبح.

 

ابلیس رانده شده  از آسمان در اندیشه عبرانیان و بعد در آیین مسیحی پیام آور بدی و گناه  و رو در روی  نیکی و دادگری خداوند قرار دارد . در این روایت ها شیطان دشمن خدا و انسان و نیز فزشته ایست که از آسمان فرو آمد و موسوم به فرشته مطرود یا مقرب است . در دوره شهریاری عبرانیان شیطان دشمن خدا نیست ! و از همه مصائبی  که بر عبرانیان می رود به عنوان مشیت خداوند یاد می شود . عبرانیان از آغاز خدای خود را نیایش میکرده و کیش آنان در برابر نظام چند خدایی خاور نزدیک قرار داشت و با آن که این خدایان را قبول نداشتند نیایش آنان را توسط اقوام دیگر را تقبیح نمی کردند . در نزد عبرانیان این خدایان فرومایه تر از خدای عبرانیان بودند . اگر به بخش های لاویان و اشعیا و تواریخ و پادشاهان در کتاب مقدس نگاهی بیاندازید و سرگذشت خانه داجون و بعل را بخوانید در میابید که این شیاطین و خدایان دوزخی چگونه مورد پرستش قرار می گرفتند و برای بعل و داجون و بعلزبوب  و عزازیل قربانیان و پرستشگاه هایی به پا می کردند . اگر سرگذشت داوود پیغمبر را در عهد عتیق بخوانید متوجه خواهید شد که داوود در اوایل جوانی خود تحت تاثیر زنان بی شمار خود در حرمسرا قرار گرفت وبا ایشان به حدی انس بگرفت که خدای خود را فراموش کرد و زنان ساحره و جادوگر او را وا داشتند که برای بعل و دیگر خدایان و بتها عبادتکده هایی بر پا دارد و اینچنین شد که داوود خدای یکتا را فراموش کرد و درپیری و به سالخوردگی  که رسید توبه کرده و بتها و عبادتکده های کفر را در هم شکست و برای خدا قربانی سوزانید

 

تفاوت میان [شیطان گرایی ] وشیطان پرستی

 

 

متاسفانه در ایران ترجمه ی دلبخواهی و ناقص و غلط از دیرباز باب بوده و از زمان ذبیح الله منصوری با آن ترجمه های مزخرف و دستکاری شده تا به حال شاهد چنین ترجمه هایی در هر مبحث هستیم. بگذریم در ایران و به خصوص جامعه ی فارسی زبان اینترنت شیطان پرستی واژه ای بود که فقط یک معنی داشت و تمام انواع مختلف این فرقه را شیطان پرست می نامیدند. باید این را به خدمتتان عارض گردم که میان [ایسم] و [پرستش] فرق بسیار نهفته است به طوری که معنی این دو زمین تا آسمان با هم فرق می کند. وقتی سخن از ایسم می آید سخن از (مکتب) است و یک (گرایش) به خصوص که در دوره ای خاص ظهور می کند و در دوره ای هم تمام می شود. اما وقتی سخن از (پرستی) و ( پرستش) می شود مقصود ( ستایش) و ( عبادت ) است که این در یک امر دینی کاربرد دارد و باید توجه داشت که یک مکتب با یک دین زمین تا آسمان تفاوت دارد. و وقتی می گوییم ( شیطان گرایی ) منظور همان فلسفه ی سمبل قرار دادن شیطان به عنوان قدرت است. یعنی همان چیزی که (آنتوان لاوی) در سال ۱۹۶۶ به جهانیان گفت و با دائر کردن کلیسای شیطان آن را ترویج داد و این مسئله کاملا با شیطان پرستی دینی و مذهبی کهن فرق می کند چنانچه سخن از شیطان پرستی به میان می آید مقصود ( شیطان پرستی گوتیک) و ( یزیدیه) است که برای شیطان وجودیت قائل می شوند. شیطان پرستان به وجود خدا و جهان پس از مرگ اعتقاد دارند در حالی که شیطان گرایان لاویایی نه به خدا اعتقاد دارند و نه برای شیطان وجودیت قائل می شوند و آن را در درون خود و نفس انسان می دانند و می گویند شیطان وجود خرجی ندارد و اگر مراسمی بر پا می دارند بدون قربانی است و فقط من باب رسیدن به امیال جنسی و درونی است که برای شیطان گرایان بسیار اهمیت دارد و به هیچ وجه جنبه ی مذهبی ندارد! در آن بچه ها و حیوانات هرگز قربانی نمی شوند و در آن از جادوی سیاه استفاده نمی شود. در حالی که شیطان پرستی مذهبی چیز دیگریست که از زمان کهن و عهد عتیق وجود داشته و همیشه برای شیطان وجودیت و موجودیت مستقلی قائل بوده اند. اینک با نتیجه گیری از این نوشته متوجه آن می شویم که میان ( ایسم ) و ( پرستش ) تفاوت بسیار است

/ 3 نظر / 22 بازدید
سیاوش شهبازی

ممنون دوست عزیز. خوبه که هرازگاهی ببینی یک نفر به دور از افراطی گری و همه‌سوزی به مسایل نگاه درست و منطقی داره. از گفتن سخن حقیقت کوتاه نیا عزیز که در نهایت نه آبرو پیش مسلمون برات می‌مونه، نه نامسلمون. حرف حق زدن همیشه بین یک جناح مخالف داره. مهم آبرو پیش همونیه که بازگشت همه به سوی اوست. موفق باشی دوست عزیز

ملاکش

توی همون قرآن تازی تون نوشته برای هر ملتی به زبون خودش میفرستیم. حالا چرا ما باید کتاب عربا رو داشته باشیم من نمیفهمم.